My Photo
Can I just skip this part? It's gonna be boring. This blog a bit floaty, never fixed and rarely stable. Hope you will enjoy it at least once. HAHA nvm. I heal, I raid, I grind, I QUIT, and the history? It's gonna repeat itself.

Isu Panas! Kenapa Mesti Nak Curi Gambar Orang?

Please take a look at the disclaimer at the bottom of this blog and read it first before you read the full entry. Thank you for your collaboration.

Mungkin aku outdated atau terlampi(lambat pick-up) sikit pasal isu ni. Sibuk dengan entri gile tu je memanjang. Maaflah sebenarnya entri itu dibuat sebab aku tak ade idea. Alamak kantoi. Cepat salahkan hati. Ouh so kenape ade je orang yang nak curi ambil tanpa kebenaran gambar orang lain dan claim itu adalah gambar die? Jawab sekarang wahai  "pengambil budiman/budiwati"! Tak nak jawab? Takpe biar aku jawabkan sebab aku pun copy gambar Fernando Torres buat profile picture TAPI apsal F.Torres tak marah pun? Apsal? Cube selami ini sekarang. Cewahh. Y_Y

Kenape F.Torres tak marah dan cool je? 
Sebab die masuk Chelsea. Bagus jawapan tu.

Peminat. Okeylah ini mungkin antara penyumbang terbesar kepada masalah yang diuar-uarkan ni. So kalau peminat takpelah kan? Kan? Tak salah lah. Nak famous kan kan KAN? So sekarang tanggung sendiri lah. Tapi kalau golongan dah sedia famous ni macam artis diorang tak pernah pun kisah. Tak percaya? Pergi lah tanye Diana Danielle Danny Beeson. Ni link TwitterDDB. Nanti jangan cakap aku suruh, sebab kalau cakap die tak balas tweet korang sebab die marah aku cakap die dah hampir gemok padahal itu memang betul. pun kan? Cuma ni aku nak cakap pasal golongan yang "mungkin famous" tapi tak semua/ramai yang kenal.

So yang jadi masalahnye kalau si peminat tu "claim" dan buat pengakuan berani hidup cakap "eh ini memang gambar i lah wink wink", "eh mane ade i tak cantik pun lah, ni lah my face. cute tak? lol" , "eh apsal u tak percaya ke ni gambar i? Sampai hati, sobs. *Padan muke i." dan sewaktu dengannya. Itu memang tak dapat dimaafkan. Lepas tu ade lagi. Peminat ni jugak copy semua photo korang dan upload siap buat folder lagi plus caption sweet lagi ceewaahh kononnye die pergi dan buat lah semua perkara tu. Noob dasar takde life. Be yourself please.

Credits to NurulBadiah Lai official blog.
Click here to redirect to the real entry.

Sampai bile nak tipu orang? Ade ke faedah? Topup free jelah kut. HAHAHAHA. Sekarang siape nak topup free silalah buat akaun fake pastu amek mane-mane gambar perempuan cantik macam ni[link] lepas tu add aku nanti aku topupkan. Sorry itu kisah mase aku dan Myspace dulu. Sekarang dah "remaja" jangan harap. Eh jangan kelik link perempuan cantik nanti terperasan pulak. Wink wink. Ouh click gambar kalau rase macam rabun. Boleh tengok "si budak syakila ramli" ni buat lawak ape. Comel je eja "frinds", paty = nenek amma appa. Poorah. Tamil (தமிழ் tamiḻ). HAHAHAHA. Comel budak ni siut. Sila add.


Langkah keselamatan.
Buat watermark/ayat copyright betul-betul kat tengah-tengah muke korang. Kalau kene batang hidung lagi bagus. Fahamkan? Orang ade hidung mesti faham. Maknenya isilah tengah-tengah gambar muke korang tu. Lagi besar lagi bagus. Lagi besar lagi SUSAH nak edit sekaligus probability untuk digunakan sebagai fake picture in fake Facebook/Twitter/Formspring account amatlah sedikit. Faham? Good! Pasal isu remove watermark tu, itu memang extreme. Ingat senang ke nak removekan watermark/ayat copyright ni? Geng-geng hacker HackForum[link] pun tak pernah bagitahu aku lagi cara mudah nak remove watermark/ayat copyright. Click sini[link] kalau nak download software watermark.

Tapi kalau aku, aku tak pernah fikir pasal isu steal-steal picture. Aku tak hensem TAK HENSEM sekian terima kasih jadi nak kesah ape lah sangat. Kalau ade yang curi pun memang itu stok die nak edit buat gambar supaya senang nak tido jelah. Aku kan muka kuat tidur macam Nobita. Tapi jangan risau, memang tak ade. Kalau ade pun nanti aku jumpe aku add lah die pakai "akaun fake" yang lain lepas tu pancing ajak keluar tengok berani ke tak. Sumpah die akan cakap "sorry i busylah you". Good! Sekarang jom main "you dump me, i dump you back."

 Naik muak aku tengok gambar epal dan tangan ni.

Btw siape nak kutuk sebab blog ni loading lambat tak kan? tanye aku ape-ape pasal anythings but please jangan isu yang SERIUS sangat atau nak suruh aku follow/bace/komen atau nak "suruh aku click "like/undi" untuk contest yang korang join ke walaupun tak ade salam tak ade ape main suruh je nasib baik aku pandai bagi salam semula" bolehlah ke Facebook Page ! - A . Blog . To . Remember - !. Tapi isu plagiat-plagiat article ni i'm a lil bit concern about that. Walaupun takdelah nak concern mane pun sebab yang plagiat tu bukan orang lain. Si penyumbang traffic blog korang jugak. Suka traffic kan kan KAN?  Nantilah aku "plagiat" mane-mane article dalam otak aku pasal isu plagiat ni. Dahlah, aku nak jadi Nobita sekarang.

Ni Diana Danielle pesan suruh sampaikan pada korang "The more I hurt, the less I feel. The more I learn, the less I know. The more I solve, the less I work. Out of touch, out of love, out of soul & out of song.". Faham? Tak sangat? Good! Aku pun faham sikit je. Mungkin kita harus gelak bersama-sama sekarang.
Most Favourite Comments :

Hidup kalau tak merepek dan meroyan pun bukan hidup maknenye?
Okey tak ayat tu? Setuju angkat kening. Okey ramainye angkat. Bagus.
Comes from shahsyaz!

No komen. :D
Comes from Alwani Raihan!

Apekejadahnye. Seriously nak jadi Mak Nobita? Terharu.
Jangan suruh saye pergi kedai beli barang. Setuju kan?
 Comes from MAKCEK bukan NENEK!

42 comment(s) to remember:

Catherine- said...

hahaha...aku dah penat membebel. jadinye aku tulis/cakap sikit2 aje.

aku harap ko bukan jenis melatah

oh mak kau!~

bweekkk~ ;p

azalia hjsalleh said...

suka entry nieeeee
a;ah betullah wei
artis tuh lg byk org fake
tp relax jeeeeee

feezz said...

letak gmbar nurul badiah kene saman nnti. dia tu dh jadi loyer dah sekarang..hahaha XD

M E Z said...

dah jadi trend dah ni untuk para fake ambil gambar org. :/

nur said...

Tak pahamla yang dddb tulis bawah skali tu..

rossoneri said...

biasanya yang buat fake account ni orang yg dia kenal gak...lainlah artis kan..

wanacesh said...

hehe,,aku pon muak gk tgk epol kt blog ni,,mcm cilok epol twilight jer,,tp x pe aku suka dtg nak bcer post hang,ha3(agk sush nk phm pos hang,,dh phm,,sengeh nmpk gusi yg merh2)

Sunah Mohammad said...

o...nama dia Mohd Roselaini ye...

MarY_z said...

"baik hati" sangat tu nak top up kan untuk org. -_-"

anaiha yusof said...

marah kat sape???
;)
seriously saya suke bce blogkamu sebab otak kamu yang giller2 but ade hal yang say trase ckit dengan kamu,
but i don't think you care on it right..
Im really sorry if Im disturbing your blog with my comment..

Sunah Mohammad said...

blog Mr. Swift da kena review~~ ;)

NI --> http://www.sunahsukasakura.com/2011/02/blog-review-blog-to-remember.html

MAKCEK bukan NENEK said...

yeah sekrang adegan kopimengopi semakin berleluasa .apakejadahnya.

*ok u nobita i jd mak nobita . wukiki

shahsyaz said...

isu2 macam neh mmg dh lali klu jd selebriti alam maya...

klu dh upload pic, mmg de yg curik, klu dh buat blog, musti ade yg follow,

klu de entry baru, mmg kene kutuk..

hidup, klu x mencabar, bukan hidup namanye..hehehehehe

lavender harum wangi said...

kalau nak letak pic, letak watermark besa gabak. pastu kat dahi tu, letak lubang2 kecik sikit.. nanti risiko nak kena mandrem rendah~ wahahaha.. :D

WZulhilmi said...

ak first time tgk blog ini ingatkan ko minat baca noel twilight sbb gmbr tgn dgn epal tu.. wakakakah..

Nurulbadiah Lai said...

hahaha..kadang2 lawak gak..tapi xpelah..
kadang2 fikir balik..the faker make me famous hahaha..

tp t..sakit ati jugak..:)

unieMARKS :) said...

selambanya dia curik pastuh upload buat macam hak cipta senrik . apadaaaa .

aku chokot said...

owh , ni pasal kes Nurulbadiah tu kan. kesian btol . ade jugak spesis manusia mcm tu kat dunia ni ek ? letak je laa muka sndiri . sume makhluk ciptaan Allah tu cantik2 dah. come on laa~ haisshh -___-

♥ Mrs.Eady ♥ said...

tq for the link...i pun tak letak mark kat gmbr sb rase nyer takde sape tringin nk curi but sape tau kan in future mcm2 bleh jadi...

btw thank;s again..

anaiha yusof said...

mr swift sorry again for disturbing you, i think you don't like me right, so its okay,i would not comment your blog anymore, and just be a silent readers,tq for leaving your comment in my blog,really appreciated it,so hope you will have fun and come out with more entry-________- gummy
so 0-0
i don;t want have any misunderstanding with your,you can delete my comment you like,its depend on you, last but not least im real;ly sorry if im being rude on you..
tq,salam chill

wanacesh said...

haha3,,aku x phm sbb ko slalu buat ayt gini,,contoh ye adik-adik:

saya suka makan epal,,

tapi ayat ko lbh kurg gini:

epal tu saya suka betulla makan,,

kah3,:),anyway kipit-ap,,!klo ayt x berbelit.,,xdela aku tertanye2,,n xdelah aku nk bcer abis kn,,(mcm bebelit je ayt aku nh,,)

ko mmg lawaklah swift,,=D

bukan photographer said...

nasib baek la aku dulu da add sis badiah awal2..jadi aku tak tertipu dgn Syakila Ramli Kila..haha

Azza Firza said...

maybe dia hodoh ;p

Alwani Raihan said...

Torres ? Nasib baik dy handsome. HAHA

muka mcm nobita? baguss! da boleh famous amos lepasni.

sizuka nye siapa? hahahaa :D

AZLITA AZIZ said...

betul3x akak setuju....

Mr. Swift said...

Catherine - Eh itu korang perempuan je buat.

Azalia - Kan?

feezz - loyer buruk lawan loyer betul mane yg menang?

MEZ - :/

nur - Ohh gunakan kehebatan google translator. :)

Mr. Swift said...

rossoneri - aah. kau pandai.

wanacesh - gigi takde eh?

sunah - NORMAL KAN NAME TU? T_T

Mary_z - dululah. sekarang dah kedekut.

anaiha - hal ape yg terase? saye akan perbaiki. cewaahh.

Mr. Swift said...

Sunah - Thankkkss! :)

lav - HAHA, bad idea.

WZul - tak, aku minat filem tu je.

Mangse kejadian - HAHA, famous but she spell wrongly almost everything's. Ade keburukan jugak. Mane hati yg sakit tu? Hantar jumpe doctor. :)

adieha said...

mmg tak patut gune gambar org lain as profile pic. lg2 kalo bukan gambar celebrity. skali tgk, ingat gmba dia, rupenye gambar org lain. kalo tamo tayang muke sendiri.. baik letak gambar binatang cute2 ke.. gambar brg ke, gambar org lidi ke. at least tak dicop penipu. :D

Mr. Swift said...

unie - aah kan? macam haremm.

aku chokot - good! come on la kan. btw "aku ide!"

Mrs. Eady - welcome. :)

anaiha - OMG! You got me wrong, i love all my readers. Especially who likes to comments here. But i admit, sometimes bahase yang aku pakai memanglah "rude" sikit. Sorry. Chill? :D

Mr. Swift said...

wanacesh - kau pun dah jadi cam aku.

bkn photographer - gatal betul lelaki sekarang. HAHA, kidding.

Azza Firza - Tak jangan cakap camtu, saye terase sekali ohh.

Azlita - Ohh adik suka akak setuju... :)

adieha said...

aku chokot: aku yg mmg letak watermark pon, org tu pg buang watermark aku, ganti dgn watermark dia. ape kes? bila aku dpt tau, sah2 dpt ceramah free dr aku.. >:)

wanacesh: aku pon kene bace ayat swift ni 2-3 kali utk paham. ayat di berbelit2 sbb dia ni 'yoda versi manusia' kot. may the force be with u swift. :))

sicomot-comel said...

Well,, nice entry lorh ! =)

haha..xpenah pown titik beratkan sal copyright sblm ni..hehe

Dea said...

Dulu Ex pakwe saya suka torres HAHA

bella said...

mcm2 org kn..ish2

Sunah Mohammad said...

normal...jadi? adeh...habis nak nama tak normal ke? ok la tu~ eh, unik pe~~ hehe..nak panggil rose boleh? :D

liela said...

the betrayer torressa

Miss Teo said...

Copycats ! HAHA , ntah ape2 ryte (:

eddy said...

ooooooo......
isu kopi mengkopi nie...
dah lama dah...
nak remove watermark leh done gune PSD. cloning, tp x precise sgt la..unless mmg pro..
benda kita buat dia..bkn dia buat kita

Budak Botak said...

he3, mmg kat mna2 pon akn ada masalah nie. Sb xda law yg protect kot...

MAL said...

dah perempuan tu jaga lah, cuba letak gambar sekeping jer, xyah bnyk2 buat album, baru orang x buat fake fb or blog, klu ko type nama ko kat google, kat bersepah gambar ko kan...dah tu nak delete mcm mana wei...

MAL said...

spe suh letak pics bnyk2, try type nama kat google besepah...